Statut Podhalańskiego Stowarzyszenia Przyjaciół Chorych Hospicjum Jezusa Miłosiernego
Uchwalony na Walnym Zgromadzeniu Członków w dniu 03.03.2011r.
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
Podhalańskie Stowarzyszenie Przyjaciół Chorych Hospicjum Jezusa Miłosiernego w dalszych postanowieniach statutu zwane Stowarzyszeniem, jest zarejestrowanym stowarzyszeniem charytatywnym i posiada osobowość prawną.
§ 2.
Stowarzyszenie jest powołane do udzielania opieki ludziom ciężko chorym, głównie na nowotwory w ostatnim okresie ich życia - i pomocy ich rodzinom.
§ 3.
Terenem działania Stowarzyszenia jest Polska, a siedzibą władz miasto Zakopane.
§4.
Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§5.
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o takim samym lub spokrewnionym zakresie działania, w tym stowarzyszeń i związków stowarzyszeń.
§6.
Stowarzyszenie opiera swą działalność na społecznej aktywności swoich członków. Może jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia statutowej działalności.
Rozdział II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 7.
1. Celem Stowarzyszenia jest:
-
niesienie pomoc społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,
-
działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
-
działalność charytatywna,
-
ochrona i promocja zdrowia,
-
działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,
-
działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym,
-
działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
-
nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja i oświata, w szczególności w zakresie ochrony zdrowia,
-
wypoczynku dzieci i młodzieży,
-
działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
-
promocja i organizacja wolontariatu.
2. Stowarzyszenie prowadzi działalność w szczególności:
-
na rzecz osób ciężko chorych, zwłaszcza na nowotwory, na rzecz rodzin tych osób w czasie sprawowania nad nimi opieki i po ich śmierci,
-
na rzecz przewlekle chorych oraz na rzecz rodzin tych osób w czasie sprawowania nad nimi opieki i po ich śmierci,
-
na rzecz osób starszych, w tym zagrożonych chorobami przewlekłymi,
-
na rzecz wolontariuszy Stowarzyszenia.
3. Stowarzyszenie propaguje ideę i metody opieki paliatywnej i hospicyjnej, długoterminowej pomocy osobom zagrożonym powyższymi chorobami. Stowarzyszenie realizuje swoje cele opiekę i pomoc w obiektach własnych Stowarzyszenia, użyczonych lub wynajmowanych. Może również inicjować budowę, rozbudowę, przebudowę, modernizację tych obiektów.
4. Stowarzyszenie pozyskuje ludzi dobrej woli gotowych bezinteresownie udzielać pomocy i opieki osobom objętych jego działalnością.
§ 8.
1. Dla osiągnięcia swoich celów Stowarzyszenie prowadzi działalność w zakresie:
-
ochrony zdrowia ludzkiego,
-
pomocy społecznej,
-
na rzecz osób niepełnosprawnych,
-
na rzecz osób w wieku emerytalnym,
-
pozostałej opieki wychowawczej i społecznej bez zakwaterowania i z zakwaterowaniem,
-
wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
-
na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
-
prac badawczo – rozwojowych w dziedzinie nauk medycznych i farmacji,
-
pozaszkolnych form kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowanych, w szczególności szkoleń, konferencji, seminariów i zjazdów z zakresu opieki hospicyjnej i paliatywnej dla pracowników medycznych i wolontariuszy i innych zainteresowanych osób,
-
wydawania książek, broszur i innych publikacji z zakresu promocji i ochrony zdrowia oraz promocji i ochrony wolontariatu,
-
drukowania broszur i innych publikacji z zakresu promocji i ochrony zdrowia oraz promocji i ochrony wolontariatu,
-
organizowanie imprez.
2. Działalność charytatywna oraz wymieniona w ust. 1 punkty: a, b, f, g, h, jest prowadzona jest jako działalność nieodpłatna. Działalność wymieniona w ust. 1 punkty: c, d, e, jest prowadzona jako nieodpłatna i odpłatna. Decyzje w tym zakresie podejmuje Zarząd Stowarzyszenia.
3. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków i wolontariuszy; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
4. Przy realizacji swoich celów, w zakresie swojej działalności Stowarzyszenie współpracuje z organami władzy i administracji państwowej i samorządowej, środkami masowego przekazu i innymi podmiotami na zasadach określonych ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873), z późniejszymi zmianami.
Stowarzyszenie współpracuje także z innymi organizacjami pozarządowymi, organizacjami kościelnymi, jednostkami resortu zdrowia, Narodowym Funduszem Zdrowia oraz instytucjami krajowymi i zagranicznymi o podobnych celach i zakresie działania.
§ 9.
Dla pozyskania środków materialnych do realizacji swoich celów, Stowarzyszenie:
1.a) gromadzi składki członkowskie oraz dary pieniężne i rzeczowe od przyjaciół i sympatyków Towarzystwa (osób prawnych i fizycznych),
b) prowadzi kwesty i inne akcje pozyskiwania funduszy.
c) czyni starania o granty, dotacje i subwencje ze źródeł (środków) publicznych
i niepublicznych, między innymi występując do władz i administracji państwowej
samorządowej oraz innych instytucji,
d) zawiera umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia
2. Na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. Nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność pożytku publicznego.
Rozdział III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 10.
Członkowie Stowarzyszenie dzielą się na:
a) zwyczajnych,
b) wspierających,
c) honorowych.
§ 11.
Członkami zwyczajnymi są osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych i nie są pozbawione praw publicznych, które zgłaszają swój akces do Stowarzyszenia.
§ 12.
Członkowie zwyczajni mają prawo:
a) uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia z czynnym i biernym prawem wyborczym,
b) brać udział w pracach Stowarzyszenia, używać jego odznak,
c) zgłaszać postulaty i wnioski wobec władz Stowarzyszenia.
§ 13.
Do obowiązków członków zwyczajnych należy:
a) przestrzeganie założeń statutu i jego postanowień,
b) wykonywanie sumiennie uchwał władz Stowarzyszenia,
c) realizowanie na co dzień i propagowanie idei hospicyjnej opieki nad chorymi, zarówno na terenie hospicjum jak i poza nim,
d) opłacanie składek członkowskich.
§ 14.
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne lub prawne, które wspierają finansowo i rzeczowo działalność Stowarzyszenia.
Członkowie wspierający mają prawa i obowiązki członków zwyczajnych, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
§ 15.
Członkami honorowymi Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne, którym taką godność nadało, na wniosek Zarządu Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie.
Godność taka może być nadana osobom szczególnie zasłużonym w realizacji założeń statutowych.
Członkowie honorowi mają prawa i obowiązki członków zwyczajnych z wyjątkiem prawa wyborczego.
§ 16.
Członkostwo wygasa wskutek:
a) śmierci osoby fizycznej lub utraty osobowości prawnej przez osobę prawną,
b) wykluczenie członka Stowarzyszenia na skutek uchwały Zarządu w związku z postawą sprzeczną z założeniami statutu,
c) wystąpienia zgłoszonego na piśmie.
Rozdział IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 17.
Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zgromadzenie,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna.
§ 18.
Kadencja władz trwa 3 lata
§ 19.
1.Uchwały władz Stowarzyszenia - dla swej prawomocności zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków w głosowaniu jawnym
2.W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.
3.Wybory do władz Stowarzyszenia dokonywane są w głosowaniu tajnym spośród nieograniczonej liczby kandydatów, zwykłą większością głosów.
4. Powoływanie i odwoływanie członka organu następuje także w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów
WALNE ZGROMADZENIE
§ 20.
Walne Zgromadzenie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
§ 21.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie odbywa się raz do roku, w pierwszej połowie roku, ma charakter sprawozdawczy lub sprawozdawczo - wyborczy, a jego termin, miejsce odbycia i porządek obrad ustala Zarząd Stowarzyszenia i powiadamia członków o tym nie później niż na dwa tygodnie przed terminem Zebrania.
§ 22.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie odbywa się na wniosek Zarządu lub na pisemne żądanie co najmniej 1/3 ogółu członków zwyczajnych, bądź na wniosek Komisji Rewizyjnej złożony do Zarządu, który winien zebrać się w terminie tygodniowym i ustalić termin i miejsce Zgromadzenia z tym, że termin zwołania Zgromadzenia może być skrócony do 2 tygodni.
§ 23.
Walne Zgromadzenie podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków, za wyjątkiem wyborów do władz Stowarzyszenia, które przeprowadza się w trybie tajnym.
Walne Zgromadzenie, które nie dojdzie do skutku w pierwszym terminie z braku quorum, może podejmować prawomocne uchwały jako zwołane w drugim terminie tj. po upływie 30 minut od wyznaczonej dla pierwszego terminu godzinie. W tym ostatnim przypadku uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych członków.
Walne Zgromadzenie podejmuje uchwały jedynie w sprawach objętych porządkiem obrad podanym do wiadomości członkom Stowarzyszenia.
§ 24.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
1. Podejmowanie uchwał w sprawach, których niniejszy statut nie zastrzega dla właściwości Zarządu w szczególności:
a) uchwalanie kierunków i programu działania Stowarzyszenia,
b) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
c) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
d) uchwalenie wysokości składki członkowskiej,
e) rozpatrywanie i podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną, lub członków Stowarzyszenia,
f) uchwalenie budżetu Stowarzyszenia,
g) podejmowanie uchwał o zmianach w statucie Stowarzyszenia,
h) podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia,
i) rozpatrywanie odwołań od decyzji o wykluczeniu członka ze Stowarzyszenia,
j) podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia i wystąpienia z organizacji, o których mowa w paragrafie 5 Statutu Stowarzyszenia.
§ 25.
Walne Zgromadzenie zatwierdza Regulamin obrad Zgromadzenia.
ZARZĄD STOWARZYSZENIA
§ 26.
1. Zarząd Stowarzyszenia składa się z 7-9 członków, wybieranych i odwoływanych przez Walne Zgromadzenie , w głosowaniu tajnym.
2. Mandat członka Zarządu wygasa w razie jego śmierci, rezygnacji lub odwołania z pełnionej funkcji.
3. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu, Zarząd działa w zmniejszonym składzie do końca kadencji, jeżeli liczba członków Zarządu nie będzie mniejsza niż 5.
4. W przypadku zmniejszenia się liczby członków Zarządu poniżej pięciu, Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie w celu przeprowadzenia wyborów uzupełniających.
5. Członkowie Zarządu nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
6. Z członkami Zarządu może być podpisane porozumienie wolontariackie na zadania przekraczające obowiązki wynikające z wykonywanej funkcji członka Zarządu. .
§ 27.
Do kompetencji Zarządu należy:
a) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
b) kierowanie całokształtem funkcjonowania Stowarzyszenia,
c) ustalanie struktury organizacyjnej Stowarzyszenia, w tym powoływanie i likwidowanie jego jednostek organizacyjnych,
d) uchwalanie regulaminów i innych aktów normujących funkcjonowanie Stowarzyszenia i jego jednostek organizacyjnych,
e) zatrudnianie i zwalnianie pracowników Stowarzyszenia,
f) gromadzenie środków finansowych na działalność Stowarzyszenia,
g) projektowanie budżetu Stowarzyszenia,
h) zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia i jego finansami,
i) podejmowanie uchwał o inicjowaniu budowy hospicjum, jego rozbudowy, przebudowy, czy modernizacji,
j) zwoływanie i organizowanie Walnych Zgromadzeń, składanie sprawozdań, przedkładanie projektu działalności Stowarzyszenia, realizacja uchwał Walnych Zgromadzeń,
k) podejmowanie uchwał o przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia lub utracie członkostwa, prowadzenie rejestru członków i utrzymywanie z nimi kontaktów,
l) powoływanie Rady Seniorów,
m) wnioskowanie do Walnego Zgromadzenia o nadanie godności honorowego członka,
n) podejmowanie uchwał o rozpoczęciu i zakończeniu działalności gospodarczej oraz rodzaju tej działalności.
§ 28.
1. Na pierwszym swym zebraniu wyborczym Zarząd wybiera ze swego grona prezesa,
1-2 vice prezesów, sekretarza i skarbnika.
2. Osoby te tworzą prezydium Zarządu. Prezydium ma prawo podejmować uchwały w sprawach nie cierpiących zwłoki w okresie między zebraniami Zarządu. Uchwały te muszą być potwierdzone przez Zarząd na najbliższym zebraniu pod rygorem utraty ważności.
§ 29.
W razie potrzeby Zarząd może tworzyć komisje dla załatwiania konkretnie oznaczonej sprawy. Członkami tej Komisji mogą być również osoby spoza członków Towarzystwa, ale jej przewodniczącym jest członek Zarządu.
§ 30.
Zebrania Zarządu winny odbywać się przynajmniej raz na dwa miesiące. Zwołuje je prezes Zarządu lub upoważniony przez niego członek Zarządu.
Z posiedzeń Zarządu sekretarz sporządza protokół, który podpisuje także przewodniczący posiedzenia.
§ 31.
Zarząd może zapraszać na swoje posiedzenia pracowników i wolontariuszy Towarzystwa, w szczególności kierowników jednostek organizacyjnych, jeżeli tematem posiedzenia są sprawy związane z pracą tych jednostek.
§ 32.
Szczegółowy zakres, sposób funkcjonowania zarządu określa Regulamin uchwalony przez Walne Zgromadzenie członków stowarzyszenia.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 33.
1.Komisja Rewizyjna stanowi organ kontroli niezależny od Zarządu
2.Komisja Rewizyjna składa się z 3 – 5 członków, wybieranych i odwoływanych przez Walne Zgromadzenie . Komisja ze swego grona wybiera przewodniczącego i sekretarza.
3. Mandat członka Komisji rewizyjnej wygasa w razie jego śmierci, rezygnacji lub odwołania z pełnionej funkcji.
4. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Komisji Rewizyjnej, Komisja działa w zmniejszonym składzie do końca kadencji, jeżeli liczba członków Komisji Rewizyjnej nie będzie mniejsza niż 3.
5. W przypadku zmniejszenia się liczby członków Komisji Rewizyjnej poniżej trzech, Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków w celu przeprowadzenia wyborów uzupełniających.
§ 34.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia, w szczególności:
a) przeprowadzanie przynajmniej raz do roku kontroli finansowo - księgowej,
b) sporządzanie protokołów z przeprowadzonych kontroli i wnioskowanie o usunięcie stwierdzonych uchybień,
c) przedkładanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań z przeprowadzonych kontroli wraz z wnioskiem o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi
§ 35.
Przewodniczący Komisji lub wyznaczony przez niego członek Komisji ma prawo uczestniczyć w zebraniach Zarządu z głosem doradczym. O terminach zebrań należy go zawiadamiać.
§ 36.
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej:
-
nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
-
nie byli skazani prawomocnym wyrokiem sądowym, za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
-
mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagradzanie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłaszane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
§ 37.
Szczegółowy zakres działania Komisji rewizyjnej określa Regulamin uchwalony przez walne Zgromadzenie.
Rozdział V
RADA SENIORÓW
§ 38.
-
Rada Seniorów składa się z zasłużonych działaczy Stowarzyszenia. Członków powołuje Zarząd Stowarzyszenia.
-
Członkowie Rady Seniorów mogą uczestniczyć w zebraniach Zarządu z głosem doradczym.
-
Członkowie Rady mogą jako zespół podejmować uchwały, które jako głos doradczy mogą przedstawiać Zarządowi i Walnemu Zgromadzeniu.
-
Zarząd może zapraszać członków Rady na swoje posiedzenia.
Rozdział VI
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 39.
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 40.
1.Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
-
wpływy ze składek członkowskich,
-
środki z darowizn i kwest i innych działań dla pozyskiwania funduszy,
-
wpływy z odpisu 1%,
-
wpływy z Narodowego Funduszu Zdrowia, grantów oraz z umów z podmiotami publicznymi i niepublicznymi, w tym z dotacji i subwencji ze źródeł publicznych,
-
dochody z działalności gospodarczej,
-
inne wpływy.
2. Nadwyżka przychodów nad kosztami z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.
2. Działalność gospodarcza prowadzona jest według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych Towarzystwa i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
3. Zabrania się:
-
udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do członków, członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej lub pracowników Stowarzyszenia oraz osób, z którymi członkowie, członkowie Zarządu, członkowie Komisji Rewizyjnej oraz pracownicy Stowarzyszenia pozostają w związku małżeńskim we wspólnym pożyciu, albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwanych dalej „osobami bliskimi”,
-
przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
-
wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
-
zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe,
-
działalność pożytku publicznego Stowarzyszenia nie może być prowadzona wyłącznie na rzecz członków Stowarzyszenia.
§ 41.
Stowarzyszenie prowadzi rachunkowość według obowiązujących przepisów statutowej nieodpłatnej i odpłatnej oraz gospodarczej w sposób umożliwiający określenie przychodów i kosztów i wyników każdej z tych działalności, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.
Zakres działalności nieodpłatnej i odpłatnej pożytku publicznego określa Zarząd. Tryb i formy prowadzenia rachunkowości oraz sprawozdawczości ustala Zarząd Stowarzyszenia.
§ 42.
Dla ważności oświadczeń woli w zakresie nabywania praw i obowiązków oraz udzielania pełnomocnictw i zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu lub członka Zarządu i pełnomocnika upoważnionego przez Zarząd Stowarzyszenia. Czynności z zakresu prawa pracy dokonuje jednoosobowo prezes lub inny członek Zarządu wskazany przez Zarząd Stowarzyszenia.
Rozdział VII
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
§ 43.
Zmiana statutu lub rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia.
§ 44.
-
Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia powinna określać sposób likwidacji Stowarzyszenia oraz cel, na jaki nastąpi przekazanie jego majątku.
-
W razie rozwiązania Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie powołuje komisję likwidacyjną.
-
Walne Zgromadzenie podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia pozostałego po likwidacji.
Zakopane, dnia 03.03.2011r. Zarząd stowarzyszenia